Я могу вам предложить Большие курсы лекций, Мини-курсы и электронные книги.
В Больших курсах обычно десять лекций по полтора часа. За это время вы сможете разобраться в обширной теме, например, в искусстве античности или средних веков.
В Мини-курсах обычно десять лекций по полчаса. Мы берем одного художника – и подробно исследуем все детали его картин.
Электронные книги созданы специально для тех, кто читать любит больше, чем смотреть видео. Книги представляют собой расшифровки моих лекций.
Если вы только начинаете изучать искусство и не покупали у меня никаких курсов ранее – рекомендую начать с этого, здесь весь необходимый базовый объем информации.
На мой взгляд, это самый полный курс о Босхе на русском языке на сегодняшний день. В десяти лекциях мы разберем символику десяти картин, поговорим о связях Босха с еретиками и алхимиками и попробуем подступиться к самой загадочной картине в истории европейского искусства – Саду земных наслаждений.
Все, что вы хотели знать о символике соборов: алхимическая тайнопись, замысловатые религиозные аллегории и, конечно, химеры и гаргульи.
Если вам читать нравится больше, чем смотреть лекции в записи, то специально для вас я подготовил три электронные книги: раннехристианское искусство; про средневековые символы; и сборник лучших моих статей.
Будем вместе читать знаменитый философский трактат и искать ответ на глобальный вопрос: почему плохие вещи случаются с хорошими людьми?
Bosch’s Boy with a Whirligig: Some Iconographical Speculations
Author(s): Walter S. Gibson
Source: Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, Vol. 8, No. 1 (1975 – 1976), 9-15
The Pawns in Bosch’s “Death and the Miser”
Author(s): ANNE M. MORGANSTERN
Source: Studies in the History of Art, Vol. 12 (1982), pp. 33-41
The Iconography of Hieronymus Bosch’s “St. Christopher carrying the Christ Child” (Rotterdam)
Author(s): Eric de Bruyn
Source: Oud Holland, Vol. 118, No. 1/2 (2005), pp. 28-37
The Prado Epiphany by Jerome Bosch
Author(s): Lotte Brand Philip
Source: The Art Bulletin, Vol. 35, No. 4 (Dec., 1953), pp. 267-293
Bosch’s “St. Anthony Triptych”–An Apothecary’s Apotheosis
Author(s): Laurinda S. Dixon
Source: Art Journal, Vol. 44, No. 2, Art and Science: Part I, Life Sciences (Summer, 1984), pp. 119-131
Salvation through Imitation: The Meaning of Bosch’s “St. Jerome in the Wilderness”
Author(s): Wendy Ruppel
Source: Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, Vol. 18, No. 1/2 (1988), pp. 4-12
Bosch’s Dreams: A Response to the Art of Bosch in the Sixteenth Century
Author(s): Walter S. Gibson
Source: The Art Bulletin, Vol. 74, No. 2 (Jun., 1992), pp. 205-218
JHERONIMUS BOSCH AND VICTOR VAN CARBEN; THE CONTROVERSY BETWEEN CHURCH AND SYNAGOGUE IN SOME OF BOSCH’S PAINTINGS
Author(s): EDWARD COHEN
Source: Studia Rosenthaliana, Vol. 18, No. 1 (JANUARY 1984), pp. 1-11
Hieronymus Bosch: Homo viator at a Crossroads: A New Reading of the Rotterdam tondo
Author(s): Yona Pinson
Source: Artibus et Historiae, Vol. 26, No. 52 (2005), pp. 57-84
Bosch’s Wanderer and a Poverty Commonplace from Juvenal
Author(s): René Graziani
Source: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 45 (1982), pp. 211-216
God in the Details: Bosch and Judgment(s)
Author(s): Larry Silver
Source: The Art Bulletin, Vol. 83, No. 4 (Dec., 2001), pp. 626-650
Circumdederunt me canes multi: Christ’s Tormentors in Northern European Art of the Late Middle Ages and Early Renaissance
Author(s): James Marrow
Source: The Art Bulletin, Vol. 59, No. 2 (Jun., 1977), pp. 167-181
Hieronymus Bosch and the Mirror of Man: The Authorship and Iconography of the “Tabletop of the Seven Deadly Sins”
Author(s): WALTER S. GIBSON
Source: Oud Holland, Vol. 87, No. 4 (1973), pp. 205-226
The Social Status of Hieronymus Bosch
Author(s): Bruno Blondé and Hans Vlieghe
Source: The Burlington Magazine, Vol. 131, No. 1039 (Oct., 1989), pp. 699-700
Water, Wine, and Blood — Science and Liturgy in the “Marriage at Cana” by Hieronymus Bosch
Author(s): LAURINDA S. DIXON
Source: Oud Holland, Vol. 96, No. 2 (1982), pp. 73-96
Bosch’s “Garden of Earthly Delights”: A Progress Report
Author(s): E. H. Gombrich
Source: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 32 (1969), pp. 162-170
The Triptychs of Hieronymus Bosch
Author(s): Lynn F. Jacobs
Source: The Sixteenth Century Journal, Vol. 31, No. 4 (Winter, 2000), pp. 1009-1041
The Strawberries of Hieronymus Bosch
Author(s): Walter S. Gibson
Source: Cleveland Studies in the History of Art, Vol. 8 (2003), pp. 24-33
The Garden of Earthly Delights by Hieronymus Bosch: The Iconography of the Central Panel
Author(s): Walter S. Gibson
Source: Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek (NKJ) / Netherlands Yearbook for History of Art, Vol. 24 (1973), pp. 1-26
“Sicut in utrem aquas maris”: Jerome Bosch’s Prolegomenon to the “Garden of Earthly Delights”
Author(s): Charles Dempsey
Source: MLN, Vol. 119, No. 1, Italian Issue Supplement: Studia Humanitatis: Essays in Honor of Salvatore Camporeale (Jan., 2004), pp. S247-S270
Alchemical Imagery in Bosch’s Garden of Delights. by Laurinda S. Dixon; Hieronimus Bosch: The Temptation of Saint Anthony. by Anne F. Francis Review by: Walter S. Gibson
A New Clue to Bosch’s Garden of Delights
Author(s): Patrik Reuterswärd
Source: The Art Bulletin, Vol. 64, No. 4 (Dec., 1982), pp. 636-638
The Crab, the Sun, the Moon and Venus: STUDIES IN THE ICONOLOGY OF HIERONYMUS BOSCH’S TRIPTYCH “THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS”
Author(s): ANNA BOCZKOWSKA
Source: Oud Holland, Vol. 91, No. 4 (1977), pp. 197-231
Folklore Motifs in Late Medieval Art III: Erotic Animal Imagery
Author(s): Malcolm Jones
Source: Folklore, Vol. 102, No. 2 (1991), pp. 192-219
HIERONYMUS BOSCH: JOHANNES AUF PATMOS: Eine Umwendtafel für den Meditationsgebrauch
Author(s): WILHELM FRAENGER
Source: Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte, Vol. 2, No. 4 (1949/50), pp. 327-345
Water, Wine, and Blood — Science and Liturgy in the “Marriage at Cana” by Hieronymus Bosch
Author(s): LAURINDA S. DIXON
Source: Oud Holland, Vol. 96, No. 2 (1982), pp. 73-96
Astrology and Jerome Bosch
Author(s): Andrew Pigler
Source: The Burlington Magazine, Vol. 92, No. 566 (May, 1950), pp. 132-136